Alla inlägg den 23 maj 2011

Av Fia - 23 maj 2011 22:34

Vilken tur att Emma råkade kika i almanackan ikväll och såg att jag och Ida ska bjuda hela dagis på fika imorgon. Det fick bli ett litet akutbak så här på kvällskvisten och mårten fick handla på väg hem från jobbet. Tur att han jobbade sent som vanligt så han kunde handla på vägen hem istället för att vi behövde åka en extra vända  

Vi får se vad morgondagen har att erbjuda. Ikväll har ida signalerat att hon mått illa och hon sover just nu med en burk vid sängen. Jag hoppas att den inte kommer användas. Erik har också fått några konstiga utslag på kroppen och de verkar föröka sig. Det är röda prickar, stora som myggbett ungefär, och efter en dag blir det som en gul prick i mitten. Ser nästan ut som svinkoppor men de sitter sporadiskt, ett par i ansiktet, en på armen och flera på tillväxt på kroppen, foten och benen. Funderade lite snabbt på vattkoppor men det blir inga blåsor så det verkar inte vara det heller. Har inte heller hört talas om att det går här någonstans heller. I London härjade det tydligen men jag har inte hört nåt häromkring nu. Just det lär vi väl få inom ett par år iaf, vattkoppor alltså. Ida har inte haft det och inte Erik heller. Ida verkar inte kunna få det för henne har vi försökt smitta flera gånger och hon har varit nära barn som haft det eller fick det strax efter men hon har aldrig fått några och även om det bara är en i hårbotten borde den märkas när man tvättar håret och faktiskt letar efter dem... Vi får se vad som händer under natten med både den ena och den andra åkomman.


Nu ska jag gå och packa in de sista kakorna i ngn låda och sen krypa ner i sängen.

Nattinatti!




Av Fia - 23 maj 2011 15:09

Återigen kan man konstatera att helgerna rasar iväg med världens hastighet. Kan det kanske bero på att jag tillbringar större delen av den tiden vid fotbollsplanen kanske  Lördagen var det rise and shine som gällde för klockan ringde vid 6:30. Emma hade samling 7:45 och LInnéa vid 8:30 för sina matcher. Jag såg till att emma kom iväg som hon skulle innan jag packade väskan, ungar och alla tillbehör in i bilen och for iväg för Linnéas första match. Vi kom fram lagom till samlingstiden men antingen hade jag fel tidszon eller så sköts den upp hela tiden för det tog lååååång tid innan alla kommit och laget samlats. Dessutom tog det en halv evighet innan första matcherna kom igång så barnen sprang omkring på fotbollsplanerna där eller i skogen runt omkring för att fördriva tiden. Barnen spelade en första match och sen spelades en till och sen var det lunchuppehåll i över en timme.

Om du ngn gång ska anordna en cup så lägg inte in luncher mitt i!!! Barn tar för det första inte en timme på sig att äta och är det inte bättre att komprimera dagen men se till schemat så alla får vila och DÅ kan äta lunchen??? Som det var nu kom vi halv 9 och fick sitta kvar till två innan vi kunde åka hem och då spelade barnen trots allt bara tre matcher ā 20 minuter. Barn i 7årsåldern behöver inte heller vila kan man konstatera för de sprang omkring på matcherna i fullt ös och mellan matcherna sprang de omkring ännu mer. Jag tror inte man behöver konditionsträna sjuåringar iaf  .


Jag hade dessutom missat att det hela skulle hålla på så länge så jag hade bara med mig några risifrutti och en drickyoghurt. Mina barn blev ganska hungriga innan vi kom hem och kunde äta lunch. Det är ju itne så att man packar in allt och alla i bilen för att åka iväg och fixa lunch heller, inte så gärna iaf ffa som Erik sov i vagnen nästan hela tiden. Solkrämen glömde jag också så jag har antagit en något grällare färg än annars... Två brännblåsor har jag som straff på bröstet.


Matchresultatet för lördagens matcher blev iaf att Linnéas lag förlorade alla sina matcher. Det är nästan en bedrift tror jag. Även Emma förlorade sin match mot Skuttunge med 0-3 men gick trots det stärkta därifrån för de hade fått bevis på att de blivit väldigt mkt bättre på bara två veckor. Skuttunge hade nämligen slagit Vaksala med 6-1 några dagar innan. Vaksala som var det där utvecklingslaget som specialtränats och vann över GUSK med 10-0. Nu förlorade de visserligen fortfarande men med mycket mindre och mot ett bättre lag  .


När vi kom hem, mkt senare än planerat, var det tänkt att mamma och pappa skulle komma över och namnsdagsfika eftersom både Linnéa och Erik haft namnsdag. Först ringde jag och bokade om tiden till fyra men insåg efter en stund att inte det heller skulle gå så de fick komma igår istället.


Även söndagen var det match på, mot Knivsta. Emma hade hårt tryck på sig hemifrån från pappa som ville kunna gå till jobbet med hedern i behåll idag. Han jobbar i Knivsta alltså. Det var en jämn match men GUSk var bättre och vann med 4-0. Det var roligt och ännu bättre var det att sitta och titta på tjejerna för nu spelar de verkligen boll. de utvecklas i rasande hastighet. Passningarna blir bättre och mer genomtänkta inte bara framåt utan även i sidled. Tjejerna tittar upp innan passningar och när de dribblar med bollen. En tjej springer tom omkring och tittar runt omkring hela tiden samtidigt som hon dribblar med bollen och springer ifrån de flesta. Kul att se att all träning ger resultat!


Efter matchen var det så dags för fikat som ställts in dagen före. Jag rusade iväg till Willys för att fixa tårtan som inte fick innehålla grädde frö Linnéa... Det fick bli en tobleronetårta och en kladdkaka från frysdisken med lite jordgubbar till. Det verkade gå hem för faten slickades efteråt och jag får nog köpa tre såna nästa gång istället för två... Det räckte inte till alla. Det var tydligen en del hungriga barn runt bordet. Mina fyra och två av grannarna som lekte med barnen. Mamma och pappa var också där som sagt och så faster maria som var hemma en snabbis från London för att fixa lite inför bröllopet. Hon har också godkänt klänningarna och fått göra lite smärre justeringar i blomsterordningen för att bättre passa klänningarna. Det blir nog bra tror jag!


Den här veckan blir det inte så mkt som är som vanligt. Idag har Linnéa fotbollscup på skolan, imorgon ska Emma på klassresa och skolan har öppet hus på kvällen, onsdag är det fotbollscupdags för Emma och ett besök för Linnéa till käkkirurgen. Veckan avslutas med dagsutflykt för Ida på dagis på torsdag. Därtill kommer det vanliga med fotbollsträningar måndag och torsdag för Emma, tisdag är det scoutavslutning för henne också och Linnéa har fotboll. Jag hinner inte ha tråkigt iaf  . Jag börjar längta efter sommarlovet också. Barnen är trötta men snart är det slut. Det här är sista riktiga skolveckan för nästa är det förkortad vecka följt av ett litet lov och sen är det bara ett par dagar till skolavslutning. Veckan efter det jobbar jag iofs men Emma och Linnéa har fotbollsläger.


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards