Alla inlägg den 18 mars 2011

Av Fia - 18 mars 2011 19:08

calls for desperate measures, right!


Idag har vi haft magsjuka i huset i fyra fulla veckor. Det började fredag v7 och jag hade ledsnat efter en vecka. Efter två var jag redigt less och nu, tja jag har nog resignerat. Det är en sak om vi vuxna eller stora barnen är magsjuka men Erik klarar inte riktigt av det. Förra veckan fick han magsjuka som tog på krafterna och han gick ner sig rätt rejält. Han hann inte ens börja äta igen innan nästa slag kom, en kraftig förkylning med hosta. Han snorar och hostar tills han kräks. Toppen, precis vad han behöver liksom. I går fick han tillbaka magsjukan igen och fick inte behålla nånting samtidigt som det rann bakvägen. Det gick snabbt utför och vid halvtvå ringde mamma hem mig från jobbet och beslut togs att vi måste åka in. Erik var helt apatisk, orkade knappt reagera på vad som hände runt omkring sig utan ville bara sova samtidigt som han inte fick behålla ens vätskeersättningen som skedades in och senare även droppades in.


Jag är verkligen ingen fan av barnakuten i magsjuketider, eller annars heller för den delen. Jag undviker verkligen det stället så länge det går och i Uppsala finns ju närakuten dessutom. Igår var det bara att bita i det sura äpplet och åka in. Jag fick se mig besegrad av en sketen magsjuka... Vi kom in där och vid halvfem slutade iaf Erik kräkas. Vi sprutade in 5ml var 5minut så gott det gick för han blev illamående rätt lätt men lyckades ändå få i honom 100ml under de tre timmar vi satt där i väntrummet. Väntrummet var, som väntat, fullt av små, trötta, gnälliga och hängiga bebisar/barn under två år som alla drabbats av magsjuka. Det var uppenbart att den slår hårt mot småttingar. Personalen fick slita hund för rummen räckte inte till och vi var många som var förvisade till väntrummet. Nu är jag sån att jag mkt hellre sitter i väntrummet och tittar på folk, kikar lite på tvn och pytsar vätska än blir förvisad in på rummet me obekväma stolar, inget fönster eller tv och inga människor att titta på.


Vid halv8 fick vi iaf vårt rum och Erik fick vägas... Det var inga glädjande siffror direkt den vågen visade. Han väger bara dryga 8kg. Läkaren tyckte att han nog borde gå upp ett par kilon minst... De tog lite blodprover på honom och när svaret kom togs beslutet att han behövde dropp. Nålen sattes(tack sköterskan Erik för att du emlade i förebyggande syfte  ) och droppet började rinna. 4 timmar tar det för det att rinna klart så varje litet barn behöver 5 timmar lågt räknat för att hinna må bättre och för att kunna skickas hem och låt säga att det finns 8 rum, 20 barn som mår lika dåligt. Ekvationen säger sig själv att väntetiden är grym.


Det tåls att säga det en gång till men syrrorna på barnakuten är verkligen toppen! De sliter verkligen för att alla ska ha det så bra som möjligt, de allra flesta dessutom med ett leende på läpparna och intresse för just mitt barn(och alla andras). De är toppen!!!!


Erik var ju inte precis i sitt esse utan sov sig igenom dropptiden. Vaknade till ibland och var ledsen iofs men sov mest. Behöver jag säga exakt hur tråkigt det är att sitta i ett kalt rum på minst sagt obekväma stolar runt halv11 på kvällen bara för att få besked att vi blir kvar minst 4 timmar till... Det var drygt. Mårten rullade ihop sig i jackan på golvet och lurade lite, vaknade av ond rygg och satte sig på stolen, lade huvudet på britsen och somnade om. Jag har lite svårare frö att somna på sjukhus. Jag läste en bok, gosade med Erik när han vaknade, läste lite till men när tröttheten blev lite för stor och Erik iaf sov gick jag ut i väntrummet och satte mig där istället. Vårt rum låg precis bredvid så jag hörde honom trots stängd dörr iaf. Där ute kunde man röra sig iaf, titta på tv även om folket vid det laget hade försvunnit iväg bortsett från några stackars kruppfamiljer. Dessutom kunde man gymnastisera bort den onda ryggen. Det är också mkt lättare att hålla sig vaken när man rör sig  


Timmarna gick iaf och halvtre inatt var droppet klart. Erik sov fortfarande så det var lite svårt att avgöra om han piggat på sig men han hade iaf fyllt blöjan med kiss för första gången på hela dagen. Beslut togs att vi skulle få åka hem men bara för att vi bor så nära. Halv4 kom vi hem imorse och i min värld är det ju morgon då så jag kan inte direkt påstå att jag var så trött. Stackars mamma fick hålla mig sällskap men hon ledsnade och skickade i säng mig efter en stund så jag fick iaf sova tre timmar inatt. Det är som en fullt normal natt för mig senaste månaden så jag är väl van. Synd bara att min kropp inte klarar av det för jag får magkatarr av att inte sova tillräckligt. Det är lite dumt...


Idag har Erik varit lite piggare. Han får behålla det han får i sig även om bakluckan är ganska aktiv fortfarande. Ffa är han vaken, orkar óch vill leka med leksakerna idag även om han är tröttare än vanligt. Skönt att det går åt rätt håll! Nu är det bara vänta in resultatet av vårt akutbesök. Mer magsjuka på ingång törs jag gissa... Gissningsvis kommer jag först men jag har preparerat mig med vitpepparkorn och håller tummarna. Illamående som kom som en blixt från en klar himmel frö ett par timmar sen har iaf inte eskalerat. Känns dock skit att jag missar tjejmiddagen som var inplanerad. Hade varit skönt att få ungås med tjejerna och slippa tänka på magsjukor och dödsfall.


Igår tog jag dock beslutet att alla barn som inte har skolplikt kommer få vara hemma hela nästa vecka. Jag vill verkligen få ett slut och ungar kräks i parti och minut i skolan/dagis. Senast igår kräktes en flicka i LInnéas klass i kapprummet direkt på morgonen  Tur att mamma ställde upp på det också men hon är väl lika less på magsjuka som vi eftersom hon "jobbar" i familjen.


Man kan nog summera gårdagen som en av de värre i mitt liv faktiskt. Farmors död och oron för Erik... Nej, det var ingen höjdare.



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards