Alla inlägg den 7 januari 2011

Av Fia - 7 januari 2011 21:21

gröt, yoghurt och nu macka. Hur mkt får det plats i en liten kille egentligen?

 
Av Fia - 7 januari 2011 19:19

  och jag hinner inte skriva så ofta som jag vill. Blir bättre när jag är på jobbet där man får vara ifred och tom tänka klart en mening till en annan  


Här hemma är det full rulle som vanligt. Emma är hos mormor sedan några dagar och passade på att bli sjuk efter fotbollscupen(mer om det senare). Hon fick ont i halsen och sen mer ont i halsen och sen jätteont... Idag var hon iväg till läkare och fick kåvepenin samt order att skölja med jod varenda gång hon känner av halsen för att förhoppningsvis kunna stävja baciluskerna från att få fäste varenda eviga gång hon blir förkyld. Nu har hon 10 dagars pckur att se fram emot samt 2 veckors vila och sen 2 veckor till där hon ska ta det lugnt för att låta kroppen läka ut ordentligt. Det är nog DET som är värst när det gäller halsflusser. Det tar sån tid att komma tillbaka till vanliga gängor igen. Däremot måste jag säga att vår läkarmottagning är helt suveräna. Det finns alltid tid när man ringer och man behöver inte köa i telefonkö i flera timmar bara för att bli bortkopplad heller. Är man fräck kan man tom maila och förklara vad man vill och slippa telefonkön.


Vad har vi gjort sen sist??? Nyår har vi firat i sedvanlig ordning hemma hos goda vänner. Vi trängde ihop oss 8 stycken i vår bil och åkte ut till Bälinge där vi åt god mat, umgicks med trevliga vänner och snackade en himla massa strunt medan barnen härjade runt på övervåningen. Erik hittade en ny källa till föda för den jag hade med mig var väl inte tillräcklig eller nåt... Han gick omkring som ettåringar gör i köket, hallen, vardagsrummet, köket igen och ååååååh, en dörr är öppen till tvättstugan... Innanför dörren stod det en spännande låda och där i låg det roliga saker som sand och ngt annat brunt. Det där tar vi och undersöker och ettåringar undersöker med munnen. Han skyndade sig ut från tvättstugan innan vi såg honom och gick sen runt och tuggade ett tag. Han åkte upp i stolen eftersom vi inte ville att han skulle springa runt och äta vad vi trodde var en köttbit... Rätt var det var satte han i halsen och när jag kommer nära så känner jag doften. En underbar, typiskt doft av kattskit *uäck * ut på tallriken kommer sen en vältuggad bit  Erik åkte in i badrummet fortare än kvickt för sanering och när jag offrar en tandborste för att göra rent i munnen på honom tar jag vuxentandkräm för att försöka få bort doften. Vad tror ni ungen gör??? Han som precis tuggat på det äckligaste som finns alla kategorier grimaserar och vägrar öppna munnen för tandkräm   Det fick bli tvångsmetoder för den munnen skulle saneras!!! Med duschad pojke, rena kläder, nyborstad mun(läääänge!) och ren blöja luktade han nästan som normalt igen men pussar fick han inga fler den kvällen  


Tolvslaget firade jag på sedvanligt vis inomhus. Det har alltid varit ngn som varit rädd av våra barn men i år var Erik hungrig så jag stannade hemma och gav honom lite gröt och höll katterna sällskap.


Det nya året firades med att en av mina vänner kom på besök. Med sig hade hon sin valp. Vi satt och pratade massor och barnen lekte med hunden innan vi åkte iväg och handlade. När vi var iväg och handlade hittade Ida en av våra gerbiler Freja död i buren. Det var en rolig början på året  Det blev gråtkalas här hemma. Eftersom gerbiler inte ska vara ensamma har jag börjat leta efter ungar och inte haft några större förhoppningar på att hitta några för så här års föds det nästan inga ungar. Döm om min förvåning när jag hittade en uppfödare som har bebisar som är leveransklara den 19 januari redan  . Därifrån kommer vi få hem en liten hona som är honungsfärgad med en liten vit stjärna på huvudet. Skitsöt!


I vår familj är det tradition att varje år gå på Disney on Ice. Det har vi gjort sen Emma var stor nog att gilla det vid typ 5 års ålder och sen dess har det fortsatt. I år hade vi biljetter till den andra januari och vi åkte hela familjen för första gången. Oftast har en bebis stannat hemma med mormor/farmor men Erik fick följa med i år. Emma tyckte att årets show var dötråkig, Linnéa och Ida satt som ljus och följde varenda liten detalj i skådespelet och Erik klappade händerna och sjöng för allt vad han var värd när han var inne i globen. Han hade lite svårt att sitta still så han fick gå ut och springa av sig utanför också och äta en bit hann han med också. Jag som gillat showen alla år måste säga att jag blev liiiite besviken i år. Det handlade om Musse, Kalle, mimmi och kajsa samt resten av gänget som åkte ut på en resa och stötte på problem på vägen som skulle lösas. Jag kom på mig själv med att sakna prinsessorna  Törs man ens säga det som vuxen människa????? Showen var bra på alla vis men den var inte magisk och det tycker jag att det har varit med alla prinsessorna alla andra år. Nu var det mer som ett avsnitt från disney dags... Men hörrni, säg ingenting om detta till ngn nu  

Den tredje var det så dags för Emmas fotbollscup. Det var 8 olika lag som möttes och de två första lagen i varje grupp gick vidare och spelade om platserna 1-4. Treorna i varje grupp fick spela om 5-6plats medan de två kvarvarande lagen åkte ut redan vid lunch. Jag måste vara ärlig och säga att jag inte hade så stora förhoppningar. Emma och hennes lag har inte tränat på hela hösten/vintern, det var sjumanna som tjejerna heller inte spelat utom på en turnering en gång i somras och det var på en stoooor plan, hela inomhusplanen användes, vilket de heller aldrig gjort. Jag förberedde Emma på att det nog inte skulle gå så bra eftersom hon annars bryter ihop fullständigt som den tävlingsmänniska hon är. Första matchen går tjejerna och vinner med 3-0!!! Andra matchen vinner de ändå lättare men Emma släpper in ett mål, 3-1. Tredje matchen är det verkligt tuffa motståndet i gruppen och laget spelar oavgjort, 0-0. Mkt av det får man nog tacka Emma för som gör en hel del riktigt bra räddningar!

Hela förmiddagen står jag och hejar på från sidan av planen men efter halv ett när slutspelet börjar får jag stå i sekretariatet och jösses vad nervöst det var att stå där uppe!!! Står man bredvid planen får man iaf ge utlopp för lite känslor när man ropar men i sekretariatet kunde man bara sitta still eller stå upp och hålla koll på mål, tid, spelare osv. Himmel vad nervös jag var när Emma spelade!!! Tyvärr gick det inte så bra sen efter lunch. De kom tvåa i sin grupp, pga lottning, men förlorade båda matcherna och slutade 4 totalt. Emma var lite missmodig men under en av matcherna gjorde hon över 30 räddningar, bra sådana, så resultatet hade kunnat bli väldigt mkt annorlunda än det fåtal mål som motståndarna fick in. Hon är verligen skitduktig i mål men så har hon också att brås på. Bror min var en suverän målvakt när det begav sig.

Sen dess har vi inte gjort så mkt alls. Jagat Erik,tvättat undan lite i tvättstugan, jagat Erik, handlat massor av mat,jagat Erik, surfat på datorn, jagat Erik ja ni förstår nog vad jag sysslat med  Än så länge river han bara ut saker och stökar till men snart kommer nog klättringen också...

Nu ska jag ta och bada Lilleman för att få honom ren till sängen iaf innan Let's dance börjar om tio minuter.



Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards