Alla inlägg den 15 september 2010

Av Fia - 15 september 2010 15:43

och som de flesta sk erfarenheter man är med om är det sällan av positiv art. Gårdagens var i form av migrän   Började med att jag vaknade av huvudvärk men stressad som man är på morgonen hann jag inte ta ngt mot det. Jag vet av erfarenhet att OM jag vaknar med skallebank bör jag åtgärda det för annars blir det inte bättre av sig själv utan ökar bara under dagen... Det gjorde den igår, med besked! Vid lunch tiggde jag till mig ett par alvedon från en av mina kollegor men det hjälpte inte ett skvatt utan det fortsatte öka. Vid tvåtiden gav jag upp och åkte hem för jag hade iaf inga fler lektioner. Pratade med läkemedelsrådgivningen(läs mamma!) och köpte medikamenter från apoteket för nu mådde jag illa och såg luddigt i kanterna så det var liksom bara gilla läget att jag fått migrän för andra gången i mitt liv. Tog två tabletter av aningens starkare sort men hjälpte just inget bortsett från att illamåendet släppte.. Alltid nåt! Tog två till efter ytterligare två timmar som man ska men njä, inte nu heller ville det sig. Gick och lade mig med Linneá som barnvakt när vi kom hem medan middagen stod i ugnen och sen ner i ett hett bad på kvällen för det brukar hjälpa rätt ofta när jag har ont. Mörkt, varmt och lugnt... kan väl inte bli bättre?! Nattade Erik när jag kom upp igen och somnade på soffan.

Idag har jag fortfarande rejält ont i huvudet men det går att leva med om jag tar de starka tabletterna så jag hoppas att jag är helt bra till imorgon... Håll tummarna!

Nyfiken som jag är dock så har jag läst på om migrän idag och det var rätt intressant läsning.

" Vad kan utlösa en migränattack?

  • Stress är en vanlig orsak. Oftast kommer anfallet när man slappnar av, till exempel till helgen eller på första semesterdagen.
  • Hormonförändringar hos kvinnor. Många får attackerna i samband med menstruation. Hos många kvinnor försvinner eller lindras besvären vid graviditet. Migränen försvinner ofta i klimakteriet.
  • Man kan också få migrän av fasta eller av oregelbundna måltider, för lite eller för mycket sömn, starka dofter, svängningar i temperatur eller lufttryck, hetta, starkt solljus eller höga ljud.
  • Alkoholhaltiga drycker som rödvin och vissa födoämnen, som choklad, citrusfrukter, mögelost eller andra starka ostar."

Vad ska jag säga? Jag har sovit på tok för lite men det är lite svårt att göra ngt åt just nu. Erik bestämmer lite när och hur jag ska sova och förrut kunde man vila en stund på dagen om det krisade men nu jobbar jag ju??? Stress? Gör jag ngt annat bara för att få ihop en fungerande vardag och just nu när jag försöker hålla LInnéas dagar nere till ett minimum också för att hon iaf ska orka skolan är det etter värre. Hormonförändringar? Jo tack, mensen har kommit tillbaka med besked och kommer äckligt regelbundet trots spiralen som jag hoppades skulle ta bort just mensen... Kommer ni ihåg vädret igår??? Det blåste och regnade som bara den... Check på väderförändringar alltså också. Det kanske inte blev så mkt bättre av att jag hinkade i mig kaffe igår i tron att det nog var kaffeabstinens  Ja, ja, nu dröjer det väl förhoppningsvis fem år till nästa gång.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards