Alla inlägg den 6 juli 2010

Av Fia - 6 juli 2010 10:21

De senaste dagarna får jag erkänna har det inte blivit många knop gjorda här hemma. Det har varit varmt, varmt, varmt och jag och Erik har huserat i skuggan på baksidan på vår uteplats där och flickorna har plaskat runt i poolen mest hela tiden och sen gått över till grannen och plaskat lite i deras en stund. Jag skyller på att jag måste vara badvakt och därför slipper städa och sånt tråkigt  . Fördelen med att barnen är ute hela dagarna är å andra sidan att det faktiskt inte blir så stökigt inne. Det som blir- slängda handdukar, badkläder, ursprungna kläder tas enkelt upp på kvällen sen iaf.

Idag är det dock en mellandag med lite regn och svalka så idag ska jag torka golvet och baka lite.

Av Fia - 6 juli 2010 10:02

Ibland kan jag tycka att matkostnaden här i huset kan stiga lite väl mkt. Det är bara att konstatera att pengarna rullar väldigt lätt. Varje gång man handlar mat får man betala 2000:-, iaf känns det så. Storhandlingarna ligger garanterat där iaf. Den senaste månaden har maten nog legat på sanslösa 6000:- för oss och tänker man på det får man nästan hicka! Vi äter inte speciellt lyxigt och det mesta lagas från grunden. Det mesta i fikabrödväg bakar jag själv och en hel del av brödet även om jag är periodare, dvs hinner jag så bakar jag gärna men tiden räcker tyvärr inte alltid till det man vill göra och just bakning kräver att man antingen har barnvakt eller Erik är på sitt mest strålande humör OCH sover... Händer inte ofta mao. När jag brukar känna att pengarna rullar går jag ofta in på konsumentverkets hemsida och deras beräkningar för vad maten skulle gå på i vår familj och genast känner jag att jag nog inte ligger så illa till ändå utan snarare att jag är ett mindre ekonomiskt geni eller nåt  

Om vi betalar 6000:- i mataffären under en månad har vi haft en litet dyrare månad än vanligt och i det ingår förutom mat även blöjor, hygien, några udda par skor lite nu och då och även några klädesplagg och leksaker eller andra kalaspresenter osv. Kort och gott- allting man kan köpa i de störra mataffärerna nu för tiden. Går man så in på konsumentverkets hemsida ligger vi väldigt bra till. Enligt deras beräkningar för MAT- enbart livsmedel och då inte inräknat godis, glass, läsk så ska vi ligga på 7060:- nu under sommaren när alla barn är hemma och sen får man lägga till 1500:- som ska täcka hygienkostnaden(blöjor, shampoo, balsam, tandvård, duschtvål, klädvård osv osv). 8560:- och då är inte kläderna eller presenterna inräknade!!! Jag ska nog sluta klaga och bita ifrån mer när maken klagar över maten och istället visa honom hur ekonomisk jag måste vara  .

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards