Alla inlägg under maj 2010

Av Fia - 9 maj 2010 11:13

I torsdags var vi till 4Hgården i Gränby med barnen och en annan föräldraledig mamma från dagis. Vi kollade in de söta små getterna

   och mest populär var den söta lilla killingen med det fantastiska bordsskicket..

   Ida var mest fascinerad. Måhända kände hon igen sig  Det var en fantastisk förmiddag med sol och vackert väder. Lagom till lunch kom regnmolnen och då packade vi ihop och åkte hem, hämtade Emma på skolan och åt lunch. Jag grejade lite härhemma innan Emma hade fotbollsträning.

I fredags var vi mest bara hemma och grejade. Linnéa hade övernattning med dagis ute i Ekbacken och jag gick och väntade på samtalet från fröknarna om att Linnéa ville komma hem. Samtal fick jag men de efterlyste hennes väska. De hade åkt ifrån den på dagis så en av fröknarna fick sätta sig i bilen och åka dit och hämta den. Det löste sig till slut. Hon somnade tillsammans med sin bästis runt åtta och väckte fröken kl 5 på morgonen. De var förvarnade att mina barn är morgonpigga men de var nog inte beredda på det trots allt. Redan strax efter fyra vaknade hon och låg och knorrade i sängen för att sen övergå i stånk och stön och som sagt vid fem stod hon inte ut längre. Fröken fick vackert gå upp och läsa böcker i en timme innan de första andra barnen kom. Hon var lite mör, fröken alltså- Linnéa var piggelin, när vi kom vid nio . Vi fikade lite i gräset och njöt av solens värmande strålar. Strax efter tio åkte vi hemåt och när vi kommer ut på 288'an är det precis HUR mkt bilar som helst!!!!! Det är kö längs hela Jällarakan(vad kan det vara? 1.5km??) och även bort över åkern mot Nyby ända bort till E4rondellen. Jällaskolan hade kosläpp! Jag vet att det brukar vara runt 1500personer som kommer men att se så många människor i form av köande bilar???? Jäklar vad med bilar det var!

Maken åkte ut till svärfar som vi skulle hälsa på eftersom han fyller år på tisdag och det är lite långt att åka över en timme enkel väg en vardagskväll för att fika   . Jag skjutsade Emma till en kompis och stannade där själv under tiden för att dricka lite kaffe, snacka massa skit och hjälpa till med planeringen av hennes och en annan kompis fyrtioårsfest som går av stapeln om ett par veckor fast mest blev det bara en massa snack . När Emmas kompisar skulle iväg till kyrkan för körrep(vi kunde inte vara med!) åkte vi ut till Öregrund och hälsade på svärfar. Han bor i ett mysigt litet hus där och det är så lugnt och skönt. Vi åt god mat och den godaste laxen jag ngnsin ätit tror jag och barnen röjde runt ute och inne innan vi tog oss en promenad under en regntung himmel. underbart skönt att få komma ut en stund och vi spanade in hus...

    


 lekte och utforskade lite i gräset...

  


 och plockade fjolårsgräs...

  

Vi konstaterade att det fanns många underbart fina hus som bara stod och förföll för att ingen brydde sig om dem och det är väl bra synd?

Av Fia - 7 maj 2010 08:18

Emma älskar Sareks musik och jag med för den delen så den skivan går varm här hemma. Även småttingarna gillar den numera så Linnéa brukar också sätta på den och så går hon runt och nynnar på en viss sång. I en viss del av en av sångerna brukar hon alltid bryta ut i ett fnitteranfall och ingen har förstått varför- tills nu!


Hon må vara sex år men kiss och bajs är fortfarande lika roligt och när hon sjunger sjunger hon "...midsommarstången, trollkalsongen-gör att jag vill vara bara den som du vill ha..." säger det sig själv  Och nej, det ska inte vara trollkalsonger men väl trolska sånger  

Av Fia - 5 maj 2010 18:56

Ja inte bara jag då utan Karin fick hänga med som sällskap. Jag vågar ju inte sånt själv. Bara tanken på att kliva in i bilaffär som säljer blanka, fina bilar... Nej, det är inte jag. Det räcker med att stanna vid tanken på mig och en blank bil så förstår man  Jag hade dock order om att gå in och kolla på en chrysler grand voyager och våga vägra order törs jag inte  Vi gick in i butiken och kollade in de olika de hade inne men konstaterade rätt snart att det INTE var bilen för oss... Hur kan mna få den bilen till en 7sitsig bil???? Okej, det var 2+2säten som var bra och sen i bak var det ett liiiiiiiiitet säte för tre personer men de var typ 2dm breda och det vore ju trevligt om platserna var tillräckligt breda för en liten minimänniska iaf... Det fick plats MAX två i bak och föreställ dig då bilstolar där???? Inte blev jag mer imponerad när jag såg bagageluckan. Okej, det var rätt stort utrymme om man inte har en gammal hederlig vagn som jag har men det gick iaf inte att ställa in en vagn där för golvet var inte plant utan det var liksom som en grop där säkert matkassarna står jättefint men omöjliggjorde förvarandet av en vagn.

Vi åkte istället vidare till toyota för att kolla på en previa som vi spanat in sen länge. Vi gillar toyota i familjen eftersom de oftast bara går och går utan att strula och om de ngn gång strular så är det enkelt åtgärdat i regel och maken får ge bilen lite kärlek så går den länge till.

När vi kom fram dit konstaterade vi att det var ont om stora bilar!!! Visst fanns det stora men inga med fler säten än fem... Nåja, vi spanade in en och öppnade luckor mm. Fråga mig inte vad det var för modell för det var inte previa men inte blev jag mer impad av denna. Det var 2+3 säten som i en vanlig bil och 2 extra I BAGAGELUCKAN  Vem vid sina sinnens fulla bruk sätter barnen, det käraste man har, i bilens demoleringszon?!?!! Det finns inte en sportmössa och dessutom gjorde ju det att det inte fanns ngt som helst bagageutrymme heller, inte ens för matkassarna. Däremot kom det fram en otroligt trevlig säljare(på förra stället orkade de inte en hälsa!) och vi började prata om olika modeller. Jag förklarade vad jag var ute efter(minst 6 sittplatser+ plats för matkassar+barnvagn) och han sade att vi borde kolla på previa  Förklarade att det var det vi var på jakt efter men de hade inga inne tyvärr så vi får jaga på egen hand men vi spanade iaf in en som stod på kundparkeringen utanför och DEN bilen vill jag ha. Ja, inte just den kankse men modellen!


Vad har vi gjort mer? Jo, Karin och jag var till citygross igen. Igår var det invigning för släkt och vänner och idag var det öppet för allmänheten. Karin var på jakt efter ett vädringsställ för kläder till hennes planerade loppis på lördag men kön var låååååååång och långsam så infernaliskt så vi fick ge upp och åka för att hämta Emma i skolan 13.10 Vi stod i kö i säkert en kvart och de hann ta betalt av max två personer?!?!? Inte ullaredstempo direkt  Vi hann också med plantagen  där Karin köpte lite blommor och jord. När vi sen kom hem var det dags att hämta småttingarna på dagis vid två, Emmas flöjt vid 14.25, äta mellanmål, hämta Emma på flöjten vid tre, lämna Karin hemma hos sig med alla saker, hämta småttingarna som följde med en kompis hem vid kvart i fyra för att åka till sjungis mellan 4 och fem. Hem kommer vi vid halvsex då det är dags att laga mat med 4 trötta och hungriga barn... Våra onsdagar måste klaffa in i minsta detalj annars kör det ihop sig.


Av Fia - 3 maj 2010 17:33

Jag har en moster som säger sig älska kreativa barn och Ida hör tveklöst till just den kategorin. Idag började hon dagen med ett konstverk när jag satt och ammade och trodde att frukosten som fungerat fint i ett par veckor utan missöden var lugn... När jag kommer ut i köket möts jag av detta...

   Ida har hyvlat små, små bitar av osten och gjort ett konstverk(egna ord!)- ja, konst har jag aldrig begripit mig på men hon blir väl kanske konstnärlig???? Nåja, det kunde varit värre. För ett halvår sen hade hon hällt över marmeladen också .


Nu har vi avverkat sista april i staden som dragit firandet långt utöver alla gränser. Vi städade som galningar hemma hela dagen för det såg ut som ett sjöslag hemma och ska vi få gäster vill vi iaf hålla en minimistandard. Fram  emot femtidet kom de första gästerna och droppade in och sista kom runt sju. Vi firade med tre femtedelar av mammagruppen men det blev inte så många barn. Våra fyra, Hannas/Rogers två och så hade Titti/Ronny bara med sig en av sina. Vi var fler vuxna än barn och det är inte så vanligt  Jo, så hade vi änklingarna också. Yavuz kom eftersom Karin jobbade kväll och Kalle(Hagbard) kom också.

Efter att vi grillat i sedvanlig ordning kom vi iväg till kasen alldeles för sent men jag tror att alla hann se fyrverkerierna för en gångs skull. Mårten och Linnéa fick sig en liten terapivända också för Linnéa vägrade gå fram till brasan och fyrverkerierna för de var läskiga och hon sprang iväg. Jag däremot stannade hemma från kasen och passade på att stoppa isäng Lilleman innan han blev för trött och därmed grinig. Det är inte mkt som får honom grinig men när han är trött och inte får sova, då brakar det löst! Han blir övertrött på en gång och övertrötta barn vet vi alla hur roliga de är  Nu kom han i säng och kvällen blev lugn och skön. Han somnade nästan på en gång efter lite mat så jag fick undan lite disk också och kunde duka fram lite godis/chips istället.


Första maj struntade vi i allt vad majtåg heter. Har iofs aldrig gått och sannolikheten att vi kommer göra det känns rätt liten. Vi såsade på här hemma istället. Emma lekte med en kompis med mer än så var det inte.


Igår var det så dags igen för nästa kalas. Maken fyllde år och det var tennisträning så jag for som en skottspole mellan UTK/affären och hem. Det var trevligt med sällskap som avslutning på helgen och maken och Kalle passade på att ge sig ut i motionsspåret för att träna lite... De har en idé om att de ska göra en klassiker till nästa år  Kalle har ont i knäna och klarar inte ens av att springa en km utan att halta omkring i minst en vecka, Maken är väl kankse simkunnig men det är precis det och det går lååååååååångsamt. Kalle klarar sig säkert på ren tjurighet men maken????? Mycket är han men ingen atlet... Nåja, jag lovar att vara stödjande  




Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards