Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Fia - 24 mars 2010 15:07

Nu har jag varit iväg till optikern och provat synen. Har sista halvåret märkt att synen inte varit optimal även om det inte varit särskilt illa heller så jag var beredd på att en hel del skulle ha hänt eftersom jag fått justera styrka varje år innan och nu har jag haft glasögonen i fem år och bara abbonerat på linser... Faktum är att synen inte alls hade påverkats så väldigt mkt utan det var små mindre justeringar bara. Skönt!

När jag väntade på att få komma in kikade jag runt lite bland bågarna och fick se ett par som jag fastnade för. Det kändes som jag på ngt vis förutom att de var snygga. Det ska mycket till innan jag kan tycka att ett par glasögon är snygga och ännu mer JAG. Efter undersökningen gick jag fram och provade dem och de kändes rätt också! Vi, konsulten och jag alltså, provade oss igenom några olika modeller bla ett par utan bågar som jag nog hade trott innan jag kom dit eftersom de är så diskreta men även om de var väldigt neutrala på mig så var det inte jag ändå. Om och om igen hamnade jag på MINA glasögon och till slut bestämde jag mig för att det nog skulle bli dem. Vi kollade vad slutsumman skulle hamna på med glas till eftersom jag måste ha specialslipade för att slippa ha flaskbottnar och vi kom fram till det fascila priset av 5070:- Inte är det billigt med glasögon inte... MEN jag fick dock med ett annat par på köpet, ett par solglasögon och det har jag aldrig skaffat mig eftersom de man knäpper på är så fasligt fula och utan slipning ser jag ung lika bra som en fladdermus. Nu fick jag ju ett par slipade och slipper gå och kisa i sommar för mina ögon har blivit ljuskänsliga som bara den sista åren  

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mina glasögon och längtar efter att de ska komma för let's face it, mina ögon är trötta av allt linsbärande i 20 år!!! Fatta, det är 20 år sen jag som synnerligen obstinat 14åring klev in hos en optiker som tyckte jag var för ung linser och då konstaterade jag bara att antingen får jag linser eller så går jag hem- UTAN! Jag fick linser efter att mamma fått gå in och intyga att hon skulle vara med och se till att jag skötte om dem ordentligt och hon intygade att jag var ovanligt mogen för min ålder och jadijadajadi  Den optikern kommer jag aldrig glömma för han sade lite senare att jag hade en potatisnäsa som jag sen hade komplex för resten av min ungdom  .

Av Fia - 24 mars 2010 10:25

Nåja, ljuset såg jag väl igår också men inte så mkt mer! Igår natt vaknade jag av att ena ögat kändes ung som jag hade stoppat in en näve grus i dem och ena ögat hade svullnat upp så jag bara kunde öppna till hälften. Det är inte optimalt på ngt vis när man som jag är linsbärare och glasögonen är trasiga... Gårdagen fick gå i ett töcken eftersom jag bara kunde ha linsen i på ena ögat och det andra är jag mer eller mindre halvblind på. Livet och omvärlden ter sig aningens mer spännande då  Jag fick skjuts till optikern för att försöka laga glasögonen men de var bortom räddning så idag har jag en tid för synundersökning och tänker skaffa nya. Det är ung det jag tycker minst om att köpa... Glasögon! Jag tycker inte om att bära glasögon- ALLS! Det är inte jag. Vi trivs inte ihop helt enkelt och jag ser inte klok  ut i dem. Mina öron sitter på olika höjd för glasögonen hänger altlid på sniskan oavsett hur nyliigen jag har ställt in dem hos optikern. Mina ögonfransar tar i glasen eftersom de är för långa. Ska de inte ta i så får jag ha dem långt ner på näsan och då ser jag ut som en gammal fröken från 1800talet  . Usch, vill inte!


Igår var vi till bvc för tremånaderssprutan och sedvanlig vägning också. Den första sprutan gick bra för han skrek till lite snabbt innan det gick över. Den andra var värre. Han skrek nästan hysteriskt och fortsatte skrika, snyfta och gny trots tröstande amning och sövande bilresa tills vi kom hem och han fick panodil. Tur att vi hade laddat med det! På eftermiddagen kom så den väntade febern men han tar det rätt bra faktiskt. Idag är febern kvar och han vaknade i morse, åt massor och somnade om igen. Han sover fortfarande.

Han hade, inte oväntat, växt en del på längden så nu är han 61cm lång och väger 5380g. Klart störst av alla mina barn men fortfarande minst i ankomstgruppen på nätet:) Lillfisen  


Idag ska jag till kyrkan för att planera dopet tillsammans med de andra familjerna. Ska bli spännande faktiskt och se vad de har för önskemål. Jag har inga direkta önskemål faktiskt mer än att vi vill använda familjens dopskål... Idag roade jag mig med att prova dopklänningen också. Vi valde ju att vänta en extra månad med dopet eftersom tjejerna dels alltid varit sjuka vid tre månader och vid dopet men också för att de simmat i klänningen... Nu fick vi ju ingen liten pytteliten bebis denna gång och vi får hoppas att han inte växer jättemkt under den månad som är kvar. Den är ganska lagom på bredden nu

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards