Alla inlägg den 14 september 2009

Av Fia - 14 september 2009 10:01

Idag har jag givit mig ikast med det som oftast tar hela dagen. Ida och Linnéa med kompisar lekte leken "stöka till så mkt som möjligt på fem minuter" i fredags och sen dess har det legat kvar. Idag är det dags för dem att städa! Låt mig säga så här, städningen sker inte frivilligt men för varje gång går det faktiskt lite lättare för jag tror att Linnéa har börjat inse att det inte är så dumt med ett städat rum eftersom man faktiskt kan leka därinne och ta ut leksaker till resten av huset får hon INTE:) Min förhoppning är att om hon kommer igång och städa så kommer Ida följa efter... Just nu är det dock så att Ida ritar vid matbordet och Linnéa städar. Lite orättvist kan tyckas men jag hjälper Linnéa lite i smyg när hon inte märker:)

Förresten börjar det sakta ske små framsteg med Ida. Jag har nog skrivit förr att hon numera faktiskt kan koncentrera sig små korta stunder och hon hittar inte alls på lika mkt sattyg som förr. Hon har okcså lärt sig att om man är snäll får man vara med att leka! Det är en morot som räcker långt även om de utvalda lekkompisarna inte alltid är så snälla. Både Linnéa och Elias är duktiga på att ge henne små tjuvnyp och regelrätta smällar.

Det hjälper nog också upp lite att det på dagis börjat lite barn i hennes ålder, ffa en flicka som är lika gammal på Idas egen avdelning och det innebär att hennes kära gamla lekkamrat Blixten som var/är precis lika vild som Ida kommer längre och längre bort i bekantskapskretsen och det är positivt för båda. De tar fram djävulen i varandra kan man nog lugnt sagt säga;)

Ett annat framsteg är det jag precis skrev. Ida sitter och ritar! Det har hon aldrig kunnat förrut eftersom det ju innebär att man måste sitta still. När hon sitter och ritar tränas också finmotoriken upp vilket är minst sagt behövligt och idag ritade hon faktiskt ngt som inte ser ut som oväder. En gul sol! Det är två framsteg. Dels är den gul och dels ser man vad det ska föreställa. Tänk att man kan bli så glad för så små saker:D


Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards