Alla inlägg den 2 juli 2009

Av Fia - 2 juli 2009 18:36

Idag har vi bara varit hemma och badat hela dagen. Efter nåra hektiska dagar har det varit skönt att inte göra just ngt utan bara umgås med barnen. Linnéa åkte dock iväg till en kompis i dag på morgonen och var där till tre. Emma har varit hemma eller hos grannen mitt emot hela dagen. De har badat där och här, mest här. Grannfrun har också tagit med de stora på en cykeltur över högarna som var uppskattad. Det skulle visst bli en repris på det imorgon. Får se om vi kan hänga med då. Linnéas kompis som hon elkte med idag skulle komma över och leka imorgon okcså fast denna gång hemma hos oss.

Hos Linnéas kompis har de just nu vattkoppor. Hennes storebror och lillebror har det så Ida fick leka lite med lillebror. Återstår att se om ett par veckor om hon kommer få det. Hon verkar vara svårsmittad eftersom barn har gått på dagis i flera dagar med vattkoppor innan föräldrar förstått att det faktiskt varit det. Hon har klarat sig hittills. För min del spelar det inte sååå himla stor roll. Hon ska ha det och nu är vi lediga några veckor framöver så varför inte??? Blir hon smittad så hinner hon iaf bli okej innan vi åker på semester. Och vi hinner sannolikt med årets kryssning också innan det bryter ut:) Jag kommer åka Ålandsfärjan med barnen en vända nu om ngn vecka. Barnen tycker det är kul och jag protesterar inte heller. Vet att många tycker det är trist men jag är väl för barnslig. Jag tycker om att åka iväg, sitta på soldäck, ta en drink eller så och bara vara. Dessutom brukar det som är roligt för barnen vara roligt även för föräldrarna, om inte så är det lättare... Varför åker annars så många vuxna till Vimmerby, Skara eller andra populära sommarställen???

Idag kan jag okcså konstatera att Linnéa måste ha läkkött som ingen annan. Nageln som enligt läkarna skulle ta ett par veckor minst att läga ihop så vi inte skulle behöva lägga om det är så fin att jag funderar på att strunta i bandage och grejer och bara köra en enkel kompress och tejp. Salvkompressen är en saga all för det vätskar inte längre. Tejpen kan ju vara bra att ha kvar som stöd för tån som är av om inte annat. LInnéa har okcså börjat stödja mer på foten nu. Igår gick hon med sidan av foten men idag har fotsulan börjat träffa marken och när hon badade nu ikväll så råkade hon sparka till mig med den foten(tåsidan) och hon fick inte ont alls... Stortån lär väl liksom ta i först???? Tro nu inte att jag klagar men jag förundras av henne! Hon är så otroligt stark!

Av Fia - 2 juli 2009 08:08

I förrgår när jag plockade gubbarna som jag hade tänkt äta till frukost såg jag att många hade bitmärken och tyckte inte att det såg ut som fåglarna som väl rimligen inte ska kunna komma åt dem när det är fiberduk över om än en trasig sådan... I morse när jag klev upp förstod jag varför. Mitt på gräsmattan på baksidan sitter en igelkott och smaskar på ett äpple som ngt av barnen glömt bort. Har haft denna lilla raring i vår trädgård i flera år men inte sett den än i år så jag trodde nog att den blivit överkörd på vägen men den var ju kvar! Jättekul. Igelkottar får gärna käka våra jordgubbar. Frågan är var den bor i år??? Inte under vårt skjul iaf som de andra åren eftersom då har vi sett den mkt tidigare. Den knatade genom häcken över till grannen så kanske där då:) Vi har fler sniglar än vi orkar bry oss om(inte märdarvarianten dock) så den var väl här för ett skrovmål och lite efterrätt. Undra om den hållit sig härifrån pga råttorna??? Vi har ju haft två riktigt stora råttor. En kom ju in till oss och dog ju rätt direkt. Den andra har parat ihop sig med grannens kanin och bott i deras bur. Kaninstackarn blev inte tillfrågad kan jag berätta utan han har haft stora rivsår:( Mannen i huset har gillrat fällor men råttskrället är för smart. Han har tagit en pinne, löst ut fällan och gått fram och käkat istället... Efter några vändor så där bestämde pappan sig för att han inte ville mata den utan kontaktade ett saneringsbolag som kom ut med lite goda råd och annan typ av fällor. Den skulle gillras på kvällen i den andra buren men när han skulle gå ut och göra det sprang råttan runt i buren och stackars Pelle(kaninen) satt i mitten, helt livrädd. Grannen tog då det han hade, en grep och gjorde processen kort med råttan. Han är inte blödig han inte när det kommer till råttor iaf:) Han är gammal bonde och det verkar som att vissa takter sitter i. Enligt bolaget ska råttor leva i parförhållanden och när dessa två är borta borde också vårt par vara borta.. Igelkottens återkomst kanske bevisar det. Jag vet vad jag föredrar!

Förresten, för er djurvänner. Råttor finns överallt och det vet vi också om men när råttorna syns och ställder till med besvär ska de bort. Dessa inte bara ställde till med besvär utan var också helt orädda. Tex kom denna sista råtta fram till oss på midsommardagen. Vi var 16 personer som satt i gräsmattan i solen mitt på dagen och den kommer spatserande och har inte speciellt bråttom därifrån. Han fick sig några extra dagar i livet efter det pga alla barn som satt vid oss också...

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards