Alla inlägg under mars 2009

Av Fia - 22 mars 2009 14:54

Ida har lyckats hålla sig vaken hela dagen idag, tror jag iaf! Mårten har handlat pellets med LInnéa  och Ida idag. Eftersom Kalle varit med så antar jag att det varit lite för spännande för att sova. Det brukar vara så iaf:)

Själv har jag tagit mig i kragen och pallrat mig iväg till en läkare eftersom mina lungor låter som en knarrig gammal dörr när jag ligger ner. Vet inte hur andra gillar det ljudet men jag avskyr det! Det är nog i klass med bestick som gnisslar mot tallriken och föreställ dig då att varenda gång du tar ett andetag så kommer ljudet... Självklart när man kommer dit så är lungorna gnistrande rena och inget slem eller annat låter konstigt så man känner sig som en bedragare när man står där med tröjan upphissad under hakan och trots att man haft det tvivelaktiga nöjet att betala 200:- för eländet. Nåja, hon tog halsprov och CRP för att kolla läget lite. Halsen såg ful ut men var ingenting och CRP'n var förhöjd men inte så mkt att hon ville behandla. Ingen lunginflammation alltså men däremot en på väg som hon sade och därför var det viktigt att jag inhallerade, inhallerade, inhallerade, inte låg ner för mkt= gärna sitta och sova, ventilerade, ventilerade, ventilerade och dessutom fick jag ngn medicin som skulle upphäva den begynnande inflammationen. Misstänker att det var kortisontabletter?!?! Det smakade som när jag fick det för länge sen iaf. Då var det för att förhindra en kemisk lunginflammation men den kanske fungerar på båda? Dessutom var väl inte syresättningen så där toppenbra så jag fick med mig bricanyl också. Summasummarum så hade jag en sjuhelsikes infektion i kroppen som satt sig i lungorna och som ett brev på posten kommer dessutom min astma in i spelet fö ratt förvärra saken. Nåja, jag slipper kontakta vanliga läkaren i morgon för de medicinerna så det är väl bara att tacka och ta emot:D Nu tänker jag bli frisk iaf och hålla mig friska i minst fem år! Barnen får bli sjuka igen nästa vinter men inte innan dess. Förstått?!

Av Fia - 21 mars 2009 21:13

Idag är första dagen sen i onsdags där jag faktiskt kan säga att jag mår bättre. Jag mår tom riktigt bra om jag bara håller mig i sängen. I morse kände jag att jag var pigg och funderade på en promenad med barnen till skogen men jag insåg när jag började göra rent till gerbilerna att det nog var den sämsta idéen ngnsin. Så fort jag stått upp mer än fem minuter så började skallen snurra igen och kallsvetten rinna. Jag gjorde klart i buren med mkt hjälp från Emma innan jag dök ner i sängen ändå. MEN trots allt så är det stora framsteg. Hittills har jag mått riktigt uselt oavsett om jag stått upp eller legat ner så jag är rätt nöjd över förbättringen:) Ingen feber heller idag och ingen kram i benen eller ryggen som jag haft sista två dagarna. DET är inte kul. Det fick tom mig att tvinga mig iväg till apoteket i går för illamående, kramp, yrsel, trötthet, ont i magen låter väldigt för bekant så jag köpte ett test som var negativt. Tack och lov måste jag erkänna för en föräldrapenning som är 80% av 50% klarar sig ingen på! Nu vet ni det med att det inte planeras några syskon här:D

I går hade vi studiedag med skolan som Mårten skjutsade iväg mig till. Kändes lättare att sitta still i lugn och ro och lyssna på en föreläsning än vara hemma med barnen... Det var två föreläsningar, en av en kvinna vid namn Astrid och hon hade sån självdistans och humor att vi skrattade oss igenom timmarna. Därefter kom Igor från Klass9A och föreläste. Även han var rolig om än inte lika men han däremot väckte MÅNGA tankar kring hur vi ser på människorna runt omkring oss... båda föreläsningarna handlade om "Alla ska lyckas" och med alla menar man naturligtvis inom skolans värld. Efteråt åt jag lunch med lärarna från Villan så vi fyllde i det som vi missat av varandras liv sen i julas. På eftermiddagen var det tänkt att vi skulle lyssna på en föreläsning om Qualis men då var min ork slut och huvudet kändes som jag satt i en tekopp på Gröna Lund så jag gick hem istället. Detta mystiska Qualis får leva i okändhet ett tag till.


Av Fia - 19 mars 2009 09:40

Igår hade vi mammaträff i Alunda. Vi insåg snart att det varit över ett år sen vi träffats med alla barnen och alla mammor samlade. C går ju i idé när hon väntar barn och långt efteråt också så hennes bebis hann ju bli 8 månader innan vi fick se henne i höstan på A-S's inflyttningsfest. Det har oftast varit Alundaborna och jag som träffats och då oftast vi mammor.

Barnen lekte som aldrig förr vilket var kul. L och L fann för första gången varandra och drog ut och lekte järnet. Förrut har Lilla L alltid varit lite försiktig och mest hängt i mamma H's kjol men inte igår:D Storingarna drog runt och gjorde iaf Solvarvet i Alunda osäkert. Emma valde dock att itne vara med. Hon bestämde sig för att hon hellre åkte med emelie till basketträningen.

Jag tycker at Emma har börjat bli lite "rund" på sista tiden och i ärlighetens namn så är fotbollen inte direkt träningsintensiv så det känns bra att ge henne en sport till att fylla ut tomrummet efter gymnastiken med. Basket passar henne mkt bättre. Hon är lång, har bollkänsla och är stark. Enligt tränaren tog hon för sig igår och sköt mot korgen så hon fattade galoppen rätt fort:)


Men så till rubriken! Vad har varit det återkommande ämnet denna vinter när det gäller barnen? inte skolan som är löst! Just det, sjukdomar:( Nu är det klippt igen. Jag kände igår mitt på dagen att jag blev snurrig i kolan men åkte trots det iväg till träffen. Väl där fick jag feberfrossa och tja, det är itne ofta jag blir så där riktigt sjuk men det blev jag då. Samtidigt så vaknade Ida med en envis hackhosta och var hängig ett tag. Vi var kvar tills träffen slutade mest för att jag inte orkade bråka med barnen att åka tidigare. På vägen hem när man slappnade av så kände jag hur febern bara steg och steg och steg. Yrseln blev också värre och jag mådde verkligen uselt. Hämtade Emma hos tränaren som tagit med henne hem, åkte och handlade färdiga pannkakor(orkade inte laga mat) för att sen åka hem, värma mat och stoppa i säng barnen. Under tiden jag värmde maten tog jag ett par bamyl som iaf fick febern att sjunka. När barnen sov kröp jag i säng och där stannade jag till i morse.

Tanken var att Maken skulle lämna alla barnen på respektive ställe idag på morgonen så jag bara behövde fixa i ordning mig själv för ett viktigt möte som vi försökt få till stånd i tre månader med en elev. Maken gick upp men efter en kvart skickade jag iväg honom till jobbet för han var mer omöjlig än barnen! Alla vi hemma har ung lika bra morgonhumör så det gäller att vara taktisk och smidig på morgonen för att det ska flyta på. Att i det läget komma in som värsta bulldozern funkar inte så efter en kvart hade Emma stängt in sig på sitt rum gråtandes och vägrade göra ngt som pappa sade till om. Ida gallskrek och Linnéa likaså. Maken hade eldat upp sig så han var helt tokarg. Det var bara att pallra upp sig från sängen, köra igång diplomatin och få iväg Maken till jobbet...

Min morgon var inte toppen med andra ord och jag mår fortfarande lika dåligt. När jag jobbat klart kvart över tolv idag tänker jag krascha på soffan och så får väl barnen titta på film eller nåt. Borde ringa en läkare eftersom jag har ont i njurarna men jag orkar nog inte det idag. Jag har inte dött av urinvägsinfektion förr.

Av Fia - 17 mars 2009 14:38

Det var inga tjuvar hos grannen i helgen tack och lov! Lotta hörde av sig idag och berättade att en kompis till henne hade varit där och lämnat hennes bil som han hade lagat och sen hade han cyklat hem igen:) Han måste vara morgonpigg! Klockan var ju hur tidigt som helst!

Såg ni melodifestivalen i lördags? Vad tycker ni, vann rätt låt? Vad jag tycker är ju redan känt. Jag älskar ju opera om det bara är rätt röst som sjunger och det var det ju denna gång! Men många bra låtar var med men trots allt så tror jag att vi möjligen har en liten chans att få vara med i år om vi bara har en låt som sticker ut lite och vem kan inte beundra den röstkontrollen???? Dessutom begriper jag fortfarande inte hur människan beter sig när hon sjunger. Det jag lärt mig genom sånglektioner och annat är ju att mna måste öppna upp inne i munhålan för att det ska bli en bra klang men det per automatik innebär ju att man ser ut som ett ufo när man sjunger. Dessutom ska man gapa stort för att kunna utnyttja röstomfånget men den människan ser ju ut som om hon trallar i duschen när hon sjunger arior:P Djupt imponerad! Emma och jag vill åka ner till Frankfurt och titta på när hon sjunger Askungen!

Nu har vi förresten avverkat vår hundvaktarhelg och maken till mysig hund får man leta efter. Mitt bland skrikande och springande femåringar lägger han sig ner, mitt bland barnen och flåsar och ser skitglad ut:D Många, sköna promenader fick man också och barnen upptäckte at skogen faktiskt går att leka i! Det kommer bli många promenader dit med barnen nu i vår. Det var tydlgien roligare än det roligaste lekpark och jag är inte sen att haka på! Tänkte visa Emma mina gömställen ute i Rasbo för hon tycker det är väldigt spännande när jag berättar om vår grannkoja där vi eldade, tjuvrökte, stekte bananer med choklad. Visst gjorde vi rätt mkt dumheter i våra kojor men vi var också grymma på att bättra på kojor, göra sängar och vindtäta för att vi skulle få det riktigt mysigt där också. Jag inser nu så här efteråt att mamma nog hade oss i en rätt lång löplina som små:) Hon skällde aldrig på oss för att vi eldade och vad gäller bananerna, kaksmeterna och sånt som vi gjorde när sötsuget slog till det fick oss åtminstone att få kondition för min bästis var en diabetiker så vi fick ju springa några mil när vi ätit dumt för att få ner hennes socker. Jag kan tala om att bästa sättet att få ner blodsockret är att springa på en åker med midjehög säd eller ännu värre raps men då orkar man ju inte springa. Vet inte varför men då sjönk sockret fortast:P 

Av Fia - 14 mars 2009 14:36

Tubbis och jag var ute på tidigt morgonpromenad i morse och vi hann inte ens ut från tomten innan jag ser en gubbe som står i grannens carport och rotar. Eftersom han hade varseljacka på sig så tänkte jag att han bara var en jobbare som grävt upp Lottas gård men kom sen på att de nog inte jobbar lördagmorgonar före klockan sju... Jag och Tubbis fortsätter iaf vägen fram och då får han se oss varpå han tar en cykel och drar iväg tvärs över fotbollsplanen. Vi följer efter för att se var han tar vägen men eftersom han har cykel går det lite fortare för honom än för oss med en hund som ska lukta och kissa varje meter vi går. Jag följer dock spåren som leder bort till över järnvägen. Där viker vi av hemåt.

Mårten gick dock ut strax efter och han berättade att cykelspåren bara leder åt ett håll dvs bort från Lotta och inte dit så gubben har alltså tagit en av deras cyklar! Det är inte första gången som vi kommer på ngn obehörig på vår gata men alla andra ggr har de iaf kommit på nätterna. Inte ens på dagarna kan man vara trygg alltså! Han hade dock inte varit in i ngn bil eller så utan ville nog bara hem lite fort efter en lång fredagskväll och natt.


Av Fia - 13 mars 2009 13:48

Äntligen har jag haft alla lektioner för dagen! Det är så skönt att det nu äntligen är helg. Jag har av ngn anledning längtat efter finalen i melodifestivalen hela veckan. Måste nog köpa skivan tror jag. Fast egentligen är jag inte så intresserad av alla låtar utan mest EMD och Malena.

Jag hoppas verkligen Malena tar hem vinsten för dels är låten så grymt bra men också för att jag faktiskt tror att den kommer kunna komma riktigt bra i stora tävlingen sen. Vore skönt att slippa kvala in år efter år efter år. Det har ju inte gått så bra senaste åren kan man säga... 

Till barnens glädje så ska vi vara hundvakt i helgen. Tobias, även kallad Tubbis, är en stor(40kg) golden retriever som ska få bo hos oss i helgen. Ska bli buskul. Gissningsvis kommer jag få en hel del motion iaf och det är aldrig fel:) Drömmer också nästan våta drömmar om att jag inte behöver sopa under bordet efter maten för det som ramlat ner har ätits upp;) Fast då vill jag nog torka istället eftersom han slickat järnet :D



Av Fia - 12 mars 2009 14:56

Jag som verkligen inte tycker om tandläkare var dit idag för första delen av en rotfyllning. Jag spänner mig alltid ngt fruktansvärt när jag ska dit men idag tyckte jag faktiskt att jag klarade mig tills det var min tur att kliva upp i stolen. Jag satte mig där och vi pratade lite och sen hissar hon ner mig i liggande. Jag har aldrig svimmat men idag var det bra nära! Hela benen började pirra och sen skada okontrollerat och jag känner hur det börjar mörkna framför ögonen men på ngt sätt så lyckas jag kämpa mig tillbaka. Började förmodligen hyperventilera eftersom benen började pirra. Får nog inse att jag spänt mig rätt ordentligt idag med men inte medvetet:( Tänk att det ska vara så jobbigt att gå till tandläkaren?!!?! Jag föder hellre tio barn än går dit och lagar en tand en gång fast det inte ens gör ont! Jag vet att jag är skitlöjlig men ångesten kommer likafullt svepandes över mig.  Nu har jag tre tider till inbokade och jag längtar INTE dit! Fast har jag otur så måste jag tillbaka imorgon för den tillfälliga lagningen vill inte stanna på plats.

Jag önskar att det fanns ett sätt att aldrig få dåliga tänder och om man fick det  och behövde laga så skulle det inte inkludera borrning. Läste om en teknik som fanns där man inte behöver borra som provades fram och jag skulle verkligen behöva den!

Av Fia - 11 mars 2009 15:48

Jag är ju en sån där som bakar nästan allt bröd själv även om jag har perioder när jag latar mig men det är inte så ofta nu för tiden. För ett par veckor sen gick dock min ugn sönder eller snarare gick från att vara usel till sämst. Den blir aldrig tillräckligt varm  och ni sist har undervärmen gått åt skogen eller i pension. En ugn som inte är varm och där endast grillen fungerar men dåligt är inte så bra i mitt tycke iaf. Dessutom och detta är i mitt tycke det absolut jobbigaste låter den lika mkt som en traktor på tomgång... Det värsta är faktiskt att jag inte ens överdriver:(

Imorgon har vi styrelsemöte på dagis och jag står får fikat så jag har passat på att låna ugnen när vi är i Rasbo och jag var tvungen att kolla både en och två ggr för den låter ju ingenting!!!! Då först insåg jag HUR mkt vår faktiskt låter! Jag måste ha en ny ugn alltså! Jag är inte ens kinkig, det räcker med en sån som finns under spisen men såna finns väl knappt att få tag på längre iaf:D

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards