Alla inlägg den 25 mars 2009

Av Fia - 25 mars 2009 08:34

Att vår ekonomi inte direkt varit blomstrande när jag jobbat halvtid behöver man inte vara einstein eller ens ekonomiskt sinnad för att förstå. Det går liksom inte runt i dagens samhälle. Mamma tipsade mig om ett jobb som samordnare inom skolan som jag ska söka.

Så här står det i arbetsbeskrivningen:

"Det finns elever som behöver speciellt omhändertagande vid övergången från grund- till gymnasieskolan. Samordnarnas arbete går ut på att ge särskilt stöd så att eleverna lyckas med sina studier. Eleverna har haft mycket stora problem i skolarbetet. De har ofta undervisats på skoldaghem eller i särskilda undervisningsgrupper.
Samordnarens uppgift är att tillsammans med grundskolorna kartlägga och välja ut de elever, c:a 30 st per samordnare, som ska erhålla det särskilda stödet. Samordnaren introducerar eleverna på resp. gymnasieskolor så att de får bästa omhändertagande och har under läsårets gång kontinuerliga kontakter med alla sina elever.

Vi söker en studie- och yrkesvägledare, kurator eller lärare med god kännedom om grundskolans högstadium och gymnasieskolan. Erfarenheter av arbete med elever i behov av särskilt stöd förutsätts. Erfarenheter och kontakter med sociala myndigheter i Uppsala kommun är meriterande. Vi ser gärna kvinnliga sökande till tjänsten." 

Det är ju nästan vad jag sysslar med nu fast jag har undervisning vid sidan om också. Dessutom är det nog nästan svårt att hitta ngn med bättre kvalifikationer än mig. Jag har erfarenhet av både grundskola och gymnasieskolan, har utomordentliga kontakter inom soc(herregud, barnens faster jobbar ju där!), jag har nästan alltid jobbat som speciallärare eller åtminstone fått en sån stödjande funktion på de skolor jag jobbat på. Det är liksom det jag är bra på. Dessutom är jag kvinna och han som tillsätter tjänsten uttryckte sig som så här när jag frågade om jag kunde söka och om ngn var tilltänkt på den: "Nej - det är idag inte någon som pekats ut som lämplig för samordnartjänsten.
Sök för Katten - det är jag som ansvarar för tillsättningen....".

Jag tror att jag nog kan få det jobbet med lite tur och då innebär det ju förrutom ett stimulerande jobb också att jag får jobba 80%. hur tusan det ska funka hemma vet jag inte men vi får iaf 500:- över varje månad vilket är rätt lockande i nuläget.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards