Alla inlägg den 2 mars 2009

Av Fia - 2 mars 2009 11:38

Detta är ingenting för känsliga. Jag förvarnar nu så får ni själva ta ställning...

Sista tiden har jag läst tre riktigt tunga böcker och jag måste säga att det tar på en. Förra veckan läste jag som bekant Zebraflickan om en tjej som skadar sig själv. Detta griper ju tag i en eftersom det är en medmänniska, en ung tjej som mår dåligt och där psykvården inte klarar av att bemöta på ett bra sätt. Lägg sen till att jag känner rätt många zebraflickor(inte pojkar) så det blir även jobbigt på ett personligt plan. Man inte bara tvingas förstå utan även delta i smärtan som leder till att barnen tar och skär ett snitt eller nästan ännu värre, drar bort stygnen. Och du, om du trodde att det var lätta drag med kniven så kan jag ta bort den inbillningen. Det är DJUPA sår som ser ut som diken i armen även efter att det har läkt!

I förrgår läste jag så den andra boken i raden. De oskyldigas tystnad som handlar om sexhandeln med barn i Asien. Trots misären i boken finns en positiv ton och en styrka men det går inte att bortse från det fruktansvärda som sker. Boken handlar om en tjej som vid 12 års ålder våldtas av en handlare i stan för att betala av sin "pappas" skulder. För att sen göra en lång historia kort så handlar hon på krokiga vägar ackompanerade av många våldtäckter på en bordell där hon tvingas sälja sig under de mest förtvivlade omständigheter. Men hon kommer efter många år bort från detta och leder nu en av världens största  organisationer som bekämpar sexhandeln och även bedriver räddningsaktioner för att rädda flickor i samma sits.

Igår läste jag så den sista boken. Kommer inte för mitt liv ihåg vad den hette just nu men den handlar om en flicka som vid sju års ålder könsstympas för att "renas". Vid 13 års ålder blir hon sen bortgift med en man som tar henne till Frankrike. Där föder hon de första åren ett barn per år som tillkommit genom upprepade våldtäkter innan hon hittar en väg ut i samhället där hon stöttar och hjälper andra flickor i samma situation. Till sist lyckas även hon fly och idag är även hon en ledande person.Hon bekämpar nu kvinnlig könsstympning både i Europa och Afrika.

Som sagt så är böckerna inte vidare upplyftande och många tankar far runt i skallen. Dock är detta inte alldeles oviktiga böcker om man jobbar inom vården eller som jag skolan. Dessa flickor finns även här i vårt land.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards