Alla inlägg under januari 2009

Av Fia - 5 januari 2009 14:09

* En Sackosäck!

* Littlest Petshop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* Morgonrock

* Spel till PlayStation2(gäller även Emma!) Jag tycker att det känns så där när Linnéa säger till Emma att "Om det kommer en polis så ta kniven och skär huvudet av honom".

* pysselgrejer (lera, playdoh, papper i olika färger och sorter, snören, klister, klistermärken, glitter, färg till olika material, dekorationsstenar eller liknande osv osv osv) Linnéa älskar att pyssla.

* Leksaker. Ovanligt för att vara oss va?!

* Böcker! Det behöver förnyas en hel del i biblioteket.

* Bilbana(Behöver jag säga att Maken blev överlycklig???)

* Spel


Av Fia - 5 januari 2009 07:17

Föreställ er den perfekta morgonen att vakna till. Vet inte hur er ser ut men en ljus sommardag där vinden leker med flortunna gardiner, sol och en inbjudande trädgård låter inte helt fel... eller för all del ett julpyntat hus där ljusen brinner och mörkret ligger tätt utanför samtidigt som det är varmt och skönt inne. Inget av det låter ju helt fel och båda är så långt ifrån dagens uppvaknande att det är tragiskt.

Ida kräktes ner hela sängen inkl. sig själv och Maken. När han ställer sig i duschen är varmvattnet slut och huset underbara 16 grader... Fast hans morgon var faktiskt värre än min för jag behövde inte duscha;)

Vi konstaterade att det var läääänge sen som ngn kräktes ner vår säng. Förra året hade vi sån rutin på det eftersom det var ngn som kräktes precis hela tiden förra vintern. Nu kändes vi lite ringrostiga(och tyckte att det var rätt äckligt!) måste jag säga men det hinner nog ändras inom kort:(

Emma skulle sjunga i kyrkan idag så jag hoppas att  Lillis vill förbarma sig över Emma och ta med henne till kyrkan. Annars hoppas jag att Emma inte kommer ihåg att hon ska vara där... Fast det tror jag inte för hon har ingenting sagt.

Igår var vi iväg och tittade på Disney on Ice. Tänk vilket skådespel och vad duktiga åkarna är! Jag blir lika fascinerad varje gång och barnen sitter som klistrade. Det här är nog enda gången på året som de faktiskt sitter och är trollbundna:D Det är lika kul att titta på som själva konståkningen.

Fast å andra sidan- att åka konståkning i långklänning eller utklädd till Långben... Det är GRYMT! När vi tre flickor kom ut från Globen och pratade glatt om föreställningen visade det sig att Maken inte var fullt lika begeistrad:) Han har lite svårt för att se magin i detta så man kanske måste vara tjej:D Själv är jag väl måttligt road av de "äkta" sagoprinsessorna som Askungen och Snövit. Det är för mycket god människa och för mycket fjanteri runt dem men däremot prinsessor med mer karaktär gillar jag som

 

Ariel eller

Yasmine som båda står upp mot ondska och övermakten(föräldrar!) och båda har lite, eller snarare ganska mycket humör! Det är grejer det. Hmm undra vem det påminner om... Humörbiten stämmer iaf rätt bra:D

Av Fia - 3 januari 2009 16:31

I morse bestämde jag mig för att ställa till med stora bullbaket. Satte två degar, en för bröd och en för bullar och inom en timme har jag hela huset fullt med besök... Betänk då att jag inte haft gäster bortsett från födelsedagar och julafton på flera månader. Lite lustigt och ett rätt vanligt förekommande fenomen här i huset. Undra hur det kommer sig för det är ju inte direkt så att jag basunerat ut att jag ska baka:) Kul med gäster är det iaf och nu har LInnéa precis åkt iväg med sin kompis Fanny och ska sova här medan jag har hennes storasyster Wilma som sover över här med Emma.

Maken har passat på att fly fältet, nåja han har åkt iväg för att leka dataspel tillsammans med sin kompis Christer iaf;) Jag passar på att ta igen mig lite innan maten påkallar uppmärksamhet och nattningsbestyren börjar ta över. Skönt med en liten stunds lugn och ro ibland!

Förresten har mitt skrivande börjat väcka uppmärksamhet. Inom en kort tid har jag fått frågor på om jag inte funderat på att bli författare!!! Undra om de verkligen läst rätt blogg då;)??? Jag- författare? Tanken är nästan skrattretande men visst kan väl jag med min fantasi, och skrivklåda som ju var orsaken till att jag började blogga, kunna tota ihop en berättelse eller två... D Ä R ligger inte problemet utan snarare få ngt publicerat... Tror inte ngn är intresserad av mina små berättelser jag berättar för barnen på kvällarna om Karin Kanin(Idas idé!) eller andra små mer fantasyinriktade berättelser. Förresten kan jag ju inte ens få mig till att börja med en läslogg som jag borde skicka in till Umeå universitet. Det är inte kul helt enkelt!


Av Fia - 2 januari 2009 18:17

Idag har Emma och LInnéa varit och hälsat på hos min moster. De fick vara där från lunch och så hämtade jag dem vid tre. Gissa vilka som inte ville åka hem:) Emma ville åka tillbaka imorgon men det går ju inte. När jag hade lämnat över barnen och blivit ivägjagad et par timmar funderade jag lite kring vad jag skulle göra. Åka och handla i Hallstavik kändes inte jättespännande så jag slog en pling till en gammal arbetskamrat som nu bor i Almunge. Sagt och gjort, jag åkte dit och fikade istället. Insåg att det var L Ä N G E sen vi träffades för hennes lilla bebis var visst 10 månader. Han var nyfödd sist jag såg honom! Han var en liten söt krabat för det och jag trodde nog att han var sisådär 6månader men jag hade visst lite fel, med några månader eller nästan ett halvår;) Grymt lika sin storasyster var han iaf! Nu väcktes ju mitt bebissug igen... Synd att maken och släkten sagt nej;( eller kankse lika bra för hur skulle vi ha tid med en till- eller råd för den delen! Det var iaf kul att träffa dem igen. Får kanske skärpa till sig lite så man blir bättre på att åka dit. Såå långt är det inte.

Imorgon fyller Rasmus år så då kanske vi får ta en sväng ut till Alunda istället. Undra om de är hemma eller om det måste bli på kvällen. Då bangar vi nog för sen på söndag ska vi iväg till Disney on Ice med de stora tjejerna. Hoppas att de ska sitta lika trollbundna i år som förra året!



Av Fia - 2 januari 2009 08:19

  Tänk att en så liten människa kan besitta så mycket kärlek! Det är helt fantastiskt när denna lilla människan kryper intill en och vill gosa. Denna lilla människa som nyss var en liten skrikande bebis på min mage på BB har nu hunnit växa i två år och förvandlats till en liten kärleksmaskin. Hennes pussar spelar inte ens i samma kategori som pussar från drömprinsen- det är en knockout-seger. Hon kramar så hårt hon kan och vill aldrig släppa taget. Hon vill sitta i knät och gosa mest hela tiden och när hon inte sitter i knät så öser hon kärlek på sina "bebisar". Vem kan inte bli kär i en sån varelse som dessutom är så mysigt förpackad? Liten kropp, runda ben, runda magen, yvigt hår och det sötaste ansiktet. Tänk att den lilla varelsen är MIN! Jag är kär!

Av Fia - 1 januari 2009 15:27

Jag älskar vitlöksbröd! Det ska vara helst hembakat bröd som man stryker på lite av mitt hemmagjorda vitlökssmör på om det ska vara som allra bäst men det man köper i affären går också i helt klart. Jag är ju vitlöksälskare av stora mått och det verkar som mitt matintresse tillika vitlöksälskande har passerat över till Ida. På storkockars kända vis har hon uppfunnit ett nytt sätt att göra vitlöksbröd. Hon har ju grunderna klara redan vid 2 års ålder vilket är rätt imponerande och hennes påhittighet är ju redan känd. Klart att hon uppfinner egna sätt att göra favoriter på! Hur hon gjorde??? Jo, hon stoppade helt sonika vitlöken i brödroster för hon har väl lärt sig(av mig) att rostad vitlök är ännu bättre:D Två flugor i en smäll- rostad vitlök och rostat bröd på samma gång! Underbart om det inte vore för att vitlökens papperstunna skal har en tendens att börja brinna vilket inte hjälper upp rätten:( Hennes första misslyckande men om hon börjar redan nu ska det nog bli en stor kock av henne;) Övning ger framgång sägs det.

Av Fia - 1 januari 2009 09:10

Gårdagkvällen blev minst sagt vilsam kan jag berätta så här efteråt. Det mest ansträngande på hela kvällen var Linnéa som babblade hål i huvudet på mig:D Jösses vad den ungen pratar! När smällarna började smälla runt omkring vid 8(många småbarnsföräldrar här) så var det lite spännande och mycket läskigt så LInnéa bestämde sig för att inte vara vaken vid tolvslaget. Hon pratade konstant om smällarna och hur högt de lät och hur ont  de gjorde i hennes stora öra. Det var några riktiga bomber precis utanför som fick fönstren att skallra och huset att skaka till så jag förstår henne. Antar att hon har lite vatten i örat också för hon hör rätt illa just nu och då är det ju ännu känsligare.

Iaf hon pratade om dessa smällaren i en timme konstant samtidigt som vi kollade på någon revy på tv och käkade massa godis. När Notting Hill började vid 9 tog luften slut och hon somnade från ena sekunden till den andra:) Rätt var det var låg hon med täcket över huvudet och sov, lutad mot mig...

Innan dess hade vi firat på LInnéa-vis. Hon fick önska sig vad hon ville till mat och det blev våfflor:D Den ungen är inte dyr i drift! Jag käkade lite lax, stektpotatis och aubergine med en vitlökscremefraiche. Kändes iaf liiite bättre än våfflor och var faktiskt gott.

Just nu sitter hon och tittar på Lassemajas detektivbyrå i lugn och ro utan små och stora syskon som stör och ljudet är på lite väl högt så jag valde att inte sitta med. Hon är nöjd det är huvudsaken. Idag ska vi nog städa hennes rum så hon kan leka med kompisar imorgon när dessa 48 timmars karantän är slut. Det har hon längtat efter länge nu!

Har ni några nyårslöften som ni tänker (o)hålla? Här har jag utmanat mig själv på att inte äta godis på en månad och sen får vi se om det blir förlängt. Hoppas det för ekonomins skull och hälsans/tändernas.

Jag blev inspirerad av Karin och Yavuz kamp sinsemellan. Karin ger upp sitt älskade godis och Yavuz ska sluta röka. Den som ger sig först kommer få köpa ngt dyrt till den andra- vad vet jag inte i nuläget. Försökte få med Maken på samma sak men det gick inte-han ville inte.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards