Alla inlägg den 19 januari 2009

Av Fia - 19 januari 2009 20:14

Vet ni, idag på vårdcentralen så fick vi sitta en stund i väntrummet innan vi fick komma in till läkaren och där satt en gammal tant oc hennes man. Hon språkade lite med mannen och väntade precis som vi. Jag kände att barnen blev lite väl ostyriga och försökte få dem lite lugnare. När vi äntligen fick gå därifrån  tittade tanten ¨på mig och sade att jag hade fina barn!!! DET är det inte ofta man får höra från den äldre generationen. Ofást är det bara att de är busiga men denna tanten gillade jag skarpt och vad glad man blir för en så enkelt sak:)

Jag har precis läst en debatt om varför barn slutar leka i så tidig ålder. Redan från 7års ålder är det barnsligt att leka med barbie eller leksaker öht. Då inser jag at jag måste ha lyckats med en sak till. Alla mina barn leker ju jämnt! Emma börjar ju bli rätt "stor" nu(8år) men hon visar inga tecken till att sluta. Det är ju det viktigaste i hennes liv och det ska det ju vara så jag blir inte så lite beklämd när jag läste om en tjej som skulle fylla sju och inte ville ha dockor eller barbies eller några leksaker i present. Hon ville ha ett dataspel för att leka var barnsligt! Kommer ihåg när Emma sade det till mig... Min kommentar var: Vilken tur att du fortfarande är ett barn då! Det fanns inte så mkt att säga emot mig där så hon har fortsatt leka;) Men visst har lekarna förändrats lite med åren eller utvecklats åtminstone. Det har blivit väldigt mycket rollekar som tagit stor plats och den rena dockleken har väl aldrig slagit rot i Emma men med rätt kompis så går ju även det! Olivias docka är ju en hit och det ska bli spännande att se Emmas reaktion när hon får en egen. Summa summarum så måste jag säga att jag är toknöjd över att mina barn fortfarande leker och tar inte på mig fulla ansvaret för det för i dagens samhälle är man trots allt rätt beroende av omgivningen också. Emma har valt kompisar(mest killar tyvärr!) som fortfarande leker men de tjejerna finns också i klassen som slutat med det till förmån för tv, spel och att prata. Jag tror att Emma kommer dra vinstlotten i detta lotteri faktiskt för smink och sånt hinner hon nog med ändå- tids nog!


Av Fia - 19 januari 2009 09:10

den saken är klar. Inatt har jag och Maken sovit exakt 1h45min. Orsaken? Ida har fått ont i öronen. Det blir dubbelt läkarbesök idag helt enkelt! Själv känner jag mig liiiiiiite trött så Emma fick stanna hemma från skolan idag. Orkade inte väcka henne och köra iväg henne dit utan tog den enkla vägen. Matteboken har hon hemma och svenskan tar Axel hem åt henne så hon kan jobba i den istället. Hon får iaf inget vettigt gjort i skolan så hon kan lika gärna jobba hemma. Då hinner hon med mkt mer. Vårt mål är att hinna ut matteboken denna månad. Den skulle egentligen varit klar till jul men försök själv att jobba i ett kaos. Jag kan det inte och tydligen inte Emma heller.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards