Alla inlägg den 29 december 2008

Av Fia - 29 december 2008 17:54

Vilken chockartad upplevelse det var att stiga upp kl 6 imorse efter att ha slumrat till åtta mest varje dag hela lovet. Men Emma skulle iväg till tjejcupen här i stan och spela fem matcher under dagen. Jag var dessutom barnansvarig för tjejerna i vårt lag så vi var på plats fem i 8 i hallen och fick då vända om för Emma hade glömt sina skor:) När vi kom tillbaka tio minuter senare ringde tränaren och hade också glömt skorna till sin dotter så vi var trots allt först på plats. Vi körde lite upvärmning med tjejerna som var 11 till antalet på fm och övade lite boll eftersom de inte tränat sen september... Kl 9 var det dags för matchstart för första matchen och tro det eller ej men vårt lag vann faktiskt med ett mål trots att de flesta av våra tjejer var ett år yngre. Det var egentligen 00'orna som skulle spela men det var så få som kunde så vi backade upp med 01'orna också.

Efter matchen hade de lite vilopaus men så värst mkt vila blev det inte. 11 sjuåringar med rätt mkt spring i benen??? De hade värsta gympapassen på gräset istället. Nästa match gick det inte lika bra i. De förlorade med 3-1 men att betänka då är att det laget som de förlorade mot var Norrtull som var överlägset bäst och vann övriga matcher med 8-0, 6-0 och 3-0. Vårt lag gjorde iaf mål vilket vi är stolta över... Snacka om bra lag måste jag säga, norrtull alltså! Inte utan att man undrar om de toppat laget??? Det gjorde inte vi utan alla fick spela lika mkt och på varfri placering dessutom. Det ska vara kul att spela är vår melodi!

Nästa match var inte jag med på för jag var tvungen att avvika ett par timmar. Jag fick ett nytt jobb:D Numera jobbar jag på en gymansieskola med "bondstämpel" men det är inte sant. Jag ska undervisa engelska där. Jag vet dock att vårt lag förlorade med 1-0.

Nu var det dags för låååång paus, nästan två timmar så tjejerna fick äta och vila(springa tagare och gympa lite mer!) innan näst sista match för dagen. Nu var det dags för vinst igen med 1-0 och nu börjar det märkas att tjejerna har lärt sig detta med match! De har blivit skitduktiga sen förmiddagen och jag och Carina vår tränare bara gapar! Vad hände liksom men vi är ju bara glada. Noteras bör dock att tjejerna hade bättre koll på saker än vi två:D

Sista matchen bröjar riktigt bra. Försvarsspelet är strålande(på sjuåringars vis iaf!) men anfallarna är inte riktigt med- de backar hem hela tiden???? Det får vi träna mer på konstaterar vi... Vi måste nöta in just positionsarbetet liiiiiiiiite mer. Nu var det ingen ordning alls. Sista halvlek kroknar dessutom laget fullständigt men våra motståndare har haft sin lååååånga vila innan och är pigga så de lyckas göra ett mål och vi förlorar. Nåja, två vunna matcher mot lag som är äldre tycker jag är ett riktigt bra facit fö en hel dag!

Jag måste säga att det är en minst sagt annorlunda erfarenhet med flickcuper mot killag som jag är uppväxt med. Jag har ju aldrig spelat fotboll för det intresserar mig inte men är ju då uppväxt vid kanten av planen iom brorsan som älskade spelet. Jag har ju alltså rätt bra koll på hur det funkar i pojklag men tjejer funkar inte riktigt på samma sätt. De kan stå på planen och snurra håret, drömma sig bort, snacka, pilla med örhängen- ja listan kan bli rätt lång! Fotboll är inte alltid det som drar fokus hela tiden;)  Vi har fått jobba hårt för att tjejerna ska hänga med och vi har fått påminna om att flätan kanske inte är sååå viktig just nu när motståndarna kommer anfallande... Ska bli spännande att se våra tjejer i samma cup nästa år dock när de fått ett års träning till i kroppen och några fler matcher. Emma har ju inte spelat en enda match innan detta. Jag tror att det kan gå riktigt bra nästa år!

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards