Alla inlägg den 1 december 2008

Av Fia - 1 december 2008 18:26

Idag var det fruktade läkarbesöket hos ögonläkaren för Emma. Sen hon blev fyra har vi varje år fått gå dit eftersom hon är lite skelögd och man då ansåg att hon nog inte såg så bra som hon borde. Vi kom till en läkare som nog inte är den allra barnkäraste för hon blev arg på Emma som inte satt still när hn fick droppar i ögonen som dessutom svider som eld:( Nåja hon fick okejstämpel den gången och alla andra gånger sen dess och idag gick vi dit med en ödesmättad känsla för inte kunde det gå bra igen?!?!?! Emma klättrade upp i stolen och synen var det inte ngt fel på alls iaf och skelögdheten är väldigt svag. Det är en dold skelögdhet som måste provoceras fram men som också syns lite när hon är trött. Ingen fara mao. Vi fick gå hem igen efter mindre än fem minuter utan återbesökstid. Hon är utskriven därifrån och behöver bara komma tillbaka om hon får svårt att läsa eller om hon får ont i huvudet. Makens kommentar var: Det var den bästa julklapp jag kan få! Jag håller med.


Idag har vi också varit i skolan och pysslat med klassen. Gud så mysiga de är!!! Vi hade först en genomgång på 20 minuter där vi förklarar vad vi ska göra och hur. Vilka klistermärken som ska vara var och hur många man kan använda osv. Ungarna sitter som ljus varenda en. Inte en gång behöver vi hyscha eller säga till någon av dem. Jämför det med att lärare hyschade 17ggr på 3 minuter innan vi gick in! Japp, vi räknade! Det var svårt att låta bli eftersom det nästan blev ett tvångbeteende från vår sida när det störde oss så mycket.

Sakerna som barnen gjorde ska säljas på julmarknaden här i området i helgen. Det blev faktiskt jättefina saker. Barnen dekorerade vita blockljus med klistermärken och band som var anpassade för just ljus. De gjorde också små kartonger som de dekorerade med klistermärken och bokmärken som vi gjorde decoupage av. Kartongerna ska vi fylla med godis till marknaden. Vi hade köpt flirtkulor som vi klädde in med mossa och stoppade svampar i och band runt med snöre. De blev kanske inte jättevackra men skitfräcka så det ska jag köpa en! De fick också dekorera ljusstakar av glas återigen med klistermärken och sen var det min lilla kvällshobby också som dekorerades på valfritt sätt. De flesta valde decoupage.

Under helgen som varit har jag fått i uppdrag att smälta stearin och hälla i de minsta små krukor som jag sett. De var inte mer än två cm höga och jag tänkte i min enfald att sååå svårt kan det väl inte vara att fylla dem. Jag smälte massan och hällde i efter att ha bundit fast veken på en tops(hittade inget annat som var lämpligt). Lät det stå och dagen efter fick man hickan i halsen eftersom det mitt i krukan inte fanns någonting. All stearin jag hällt i dagen innan var som bortblåst! Det var ett hål ända ner till botten. Våra spekulationer var rätt vilda: veken sög åt sig stearinet, fel på massan eller fel sort eller eller eller. Vi kom på det till slut. Krukorna är ju av terracotta och sög naturligtvis åt sig av stearinet eftersom de inte doppats i vatten. Jag smälte lite mer massa och fyllde på både en och två gånger men sen dess har det hållit sig fina. Ljusen blev hyfsat fina och ännu bättre när barnen dekorerat dem.

Presentation

Tjejtrissen, smedkvarten och resten av familjen.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards